امروز میخاییم در مورد
شمع صحبت کنیم ! !
... تولد ... تولد مبارک ... بیا شمعا رو فوت کن که ...
چه خبرته بابا ... مگه هر شمعی رو باید فوت کرد ؟
این مطلب مربوط میشه به شمع ماشین نه تولد !
... مگه ماشینا شمع تولد ندارن ؟
ای بابا من چی میگم تو چی میگی .....
البته این درس ی مقدار تخصصی هستش ...
شمع در
سیستم جرقه وظیفه دارد امکان جهش جرقه برای احتراق مخلوط سوخت و هوا را در
سیلندر از فاصله الکترودهای خود فراهم نماید.
برای این منظور باید در مقابل
ولتاژ زیاد تولید شده در
کوئل کاملا عایق بندی شده باشد .
شمعها باید از نظر اختلاف سطح زیاد ، خوب عایق بوده و دارای
مقاومت مکانیکی (فشار کار سیلندر) و
مقاومت در حرارت (حرارت درسیلندر) ، که حرارت احتراق تقریبا حدود 2000 درجه سانتیگراد و فشار آن حدود 40 اتمسفر است ، باشند .
یک
موتورچهار زمانه
که 4200 دور در دقیقه بزند ، 35 بار در هر ثانیه یک شمع جرقه میزند .
به
علت این بار شدید الکترودهای شمع که در محوطه احتراق واقع شدهاند ، تحت
تاثیر این فشار و حرارت واقع میشوند و باید بتوانند تمامی عوامل ناشی از
احتراق سیلندر را بخوبی تحمل نمایند .
ساختمان شمع
قسمتی که در داخل سر سیلندر پیچ میشود ، پایه نامیده میشود .
در قسمت
داخلی انتهای آن یک یا دو زائده فلزی تعبیه شده است ، که الکترود منفی
نامیده میشود .
امروزه در اکثر موراد موتورهای سیستم اینچی نیز از
شمعهایی با پیچ میلیمتری دنده ریز از نوع M14x1025 (قطر خارجی پیچ 14 میلی
متر و گام دنده 1.25 استفاده میکنند) و در
موتورهای دوزمانه
برای بعضی موارد خاص ، شمعهایی با نوع 105×18 M نیز بکار میرود .
در موارد
نادر نیز استعمال شمعهایی با پیچ M12X1.25 و SAE 7/8 به چشم میخورد.
میله مرکزی و الکترودها
میله مرکزی در وسط شمع قرار گرفته است که قسمت ابتدایی آن به وایری که از
دلکو میآید ، بسته میشود و قسمت انتهایی آن تشکیل الکترود مثبت را میدهد .
این الکترود نسبت به جدارهها
عایق الکتریکی گردیده و جنس آن از آلیاز بسیار پر مقاومت در برابر حرارت درست شده است که آلیاژی از
نیکل ،
منگنز و یا
آلیاژ آهن کروم
میباشد .
در عین حال قابلیت انتقال حرارت خوب دارند و الکترود منفی که روی
پایه تعبیه شده ، کار اتصال را انجام میدهد.
فاصله الکترود شمع ، تأثیر
مستقیم در کیفیت جرقه دارد.
بدین معنی که هر قدر فاصله الکترودها بیشتر
باشد، زمان اثر جرقه بیشتر و ولتاژ تولید شده در کوئل نیز زیادتر است.
در نتیجه احتراق بهتر و کاملتر صورت میگیرد.
ولی باید توجه نمود که ولتاژ
تولید شده در کوئل ممکن است به شدت به کوئل صدمه بزند و حتی آن را
بسوزاند.
همچنین فاصله کم الکترود شمع ، ولتاژ لازم برای جرقه را در کوئل
تقلیل میدهد و د رنتیجه احتراق کامل و مطلوب در سیلندر انجام نمیشود .
فاصله الکترودهای شمع در سیستم جرقه باطری دار معمولا 0.7 تا 0.9 میلی متر و
در بعضی موارد حتی تا 1 میلی متر و در سیستم جرقه ماکنتی مانند
موتورسیکلت 0.4 تا 0.5 میلی متر است که باید هر چند وقت یکبار این فاصله به کمک فیلتر تنظیم گردد.
عایق شمعقسمت عایقی که در بین بدنه و میله مرکزی شمع قرار میگیرد ، قسمت حساس و
اصلی شمع را تشکیل میدهد .
عایقهایی که در شمع بکار میرود ، معمولا از
چینی یا
سرامیک یا از جنس اکسیدهای مختلف آلومینیوم (پیرانیت – کروندیت) بتونه شده میباشد .
این
عایقها
میتوانند از 7 تا 800 درجه سانتیگراد در مقابل حرارت عبور جریان مقاومت
کنند ، در حالیکه در حرارت 1000 درجه سانتیگراد کم کم مقاومت خود را از دست
میدهند .
در بعضی از شمعها قسمت چینی آن طوری ساخته شده است که میتوان با
باز نمودن یک مهره ضامن از روی پایه فلزی آن را بیرون آورد .
این نوع شمعها
به نام شمعهای دوتکه معروف هستند.
شمع موتورهای دو زمانه
معمولا شمع در موتورهای دو زمانه تحت تاثیر بار بیشتری نسبت به
موتورهای چهار زمانه واقع میشود.
زیرا اولا تعداد جرقههای موتور دو زمانه
مخلوط
بنزین
و روغن است و از طرفی شمع فرصت کافی برای خنک شدن ندارد ، در نتیجه احتمال
کثیف شدن و دوده گرفتن و سوختن الکترودهای آن بیشتر است .
بنابراین شمع
موتورهای دو زمانه باید دارای مقاومت بیشتر در مقابل عوامل مختلف در محوطه
احتراق باشد .
بدین جهت برای موتورهای دو زمانه شمعهای مخصوصی تهیه شده که
خواص شمعهای همه کاره را دارند .
شمعهای همه کاره
شمعهای همه کاره ارزش حرارتی خیلی زیاد ، مثلا از 175 تا 240 دارند .
به این علت حالات مختلف حرکت را بهتر تحمل میکنند .
این شمعها با ساختمان
خاصی که دارند، در حرکت آرام هم به حرارت کافی برای خود پاک کنی میرسند و
در بار زیاد هم حرارت را با اطمینان منتقل میکنند و از خودسوزی جلوگیری
مینمایند.
به ادامه مطب برو ....