قضاوت

مسئولین یک مؤسسه خیریه متوجه شدند که وکیل پولداری در شهرشان زندگی می‌کند و تا کنون حتی یک دلار هم به خیریه کمک نکرده است. پس یکی از افرادشان را نزد او فرستادند.

مسئول خیریه: آقای وکیل ما در مورد شما تحقیق کردیم و متوجه شدیم که الحمدالله از درآمد بسیار خوبی برخوردارید ولی تا کنون هیچ کمکی به خیریه نکرده‌اید. نمی‌خواهید در این امر خیر شرکت کنید؟

وکیل: آیا شما در تحقیقاتی که در مورد من کردید متوجه شدید که مادرم بعد از یک بیماری طولانی سه ساله، هفته پیش درگذشت و در طول آن سه سال، حقوق بازنشستگی‌اش کفاف مخارج سنگین درمانش را نمی‌کرد؟

مسئول خیریه: (با کمی شرمندگی) نه، نمی‌دانستم. خیلی تسلیت می‌گویم.

وکیل: آیا در تحقیقاتی که در مورد من کردید فهمیدید که برادرم در جنگ هر دو پایش را از دست داده و دیگر نمی‌تواند کار کند و زن و ۵ بچه دارد و سال هاست که خانه نشین است و نمی‌تواند از پس مخارج زندگیش برآید؟

مسئول خیریه: (با شرمندگی بیشتر) نه ، نمی‌دانستم. چه گرفتاری بزرگی ...

وکیل: آیا در تحقیقاتتان متوجه شدید که خواهرم سال هاست که در یک بیمارستان روانی است و چون بیمه نیست در تنگنای شدیدی برای تأمین هزینه‌های درمانش قرار دارد؟

مسئول خیریه که کاملاً شرمنده شده بود گفت: ببخشید. نمی‌دانستم اینهمه گرفتاری دارید ...

وکیل: خب حالا شما چطور انتظار دارید به خیریه شما کمک کنم؟

ما زنده به آنیم که آرام...

💭 اینکه بری جلوی اینه وایستی و با خودت تکرار کنی که "من خیلی آدم خوشحالی هستم!"، حقیقتا هیچ اثر خاصی رو بهتر شدن حالت نخواهد داشت. اگه دنبال عوض شدن حال و احوال و "کاهش شدت خلق منفی" تو این زندگی پر رمز و رنج می‌گردی،

📌 از امروز یه وقتی واسه خودت بذار و لطفا

بزن بیرون از تنهایی...!

📌 روابط نخ اتصال ما با دنیا هستن و هرچی قوی‌تر، معنادارتر و عمیقتر، همونقدر دنیا به چشم‌مون قشنگ‌تر و زندگی خواستنی‌تر. پس با بیرون زدن از تنهایی و سرمایه‌گذاری روی آدم‌های امن زندگی، نخ اتصالت با دنیا رو مستحکم‌تر کن.

حال خوب مسریه!

📌 حال آدم‌ها سرایت پذیره و همونطور که حال بد عین ویروس جریان پیدا می‌کنه، حال خوب هم جریان سازه. بررسی کردن دیدن اعمال محبت آمیز کوچکی که لبخند به لب آدم‌ها میاره حال خودت رو هم خوب می‌کنه. پس از دستت براومد کاری راه بنداز که واسه حال خودت هم خوبه

ما زنده به آنیم که آرام...

📌 انتظار یه زندگی بدون مشکل نداشته باش، زندگی بدون مشکل فقط تو رویاهاست. به جاش انتظار زندگی با مشکلات خوب رو داشته باش، چون چالش‌ها موج‌هایی هستن که کشتی زندگی رو از گل در میارن. پس اگه دنبال حال خوبی، واسه خودت چالش بتراش. مثل چالش یادگیری.

به دنبال معنا باش، جویبار حوادث جاری‌ست!

📌 واقعیت اینه که زندگی آسون‌تر نمیشه، ماییم که محکوم به تاب‌آورتر شدنیم و برای تاب آوری هم باید به معناها چنگ بزنیم. پس بگرد ببین معنای زندگی‌ت تو چی خلاصه میشه!، همون رو بگیر و وارد عمق شو.

نقطه قوت و ارزش‌ها!

📌 دکتر سلگیمن تو مطالعاتش متوجه شد که شادترین آدم‌ها افرادی هستن که نقطه قوت‌شون (مثلا پشتکار) رو می‌شناسن و از اون در راستای ارزش‌هاشون(مثلا خانواده) استفاده می‌کنن و چیزی رو خلق می‌کنن که از دیدنش حالشون عوض میشه (مثلا تلاش برای ارتقا جایگاه خانواده

مراقبه

مراقبه در اصل یعنی مراقب بودن.

شما می توانید هر لحظه بدون اینکه در حالت خاصی قرار بگیرید مراقبه کنید مثلا با یک حبه انگور که به دهان می گذارید تمام توجه خود را به ان برده وروی ان متمرکز شوید به مزه طعم ان به درشتی دانه ای که به کام خود گذاشتید وبه تمام جزء یات ان متمرکز شوید فقط به هما یک چیز فکر کنیددر لحظه باشیدنه به آینده و نه به گذشته فقط به همان یک کاری که انجام میدهید فکر کنید .نگذارید ذهنتان به چیزی جز آنچه انجام میدهید فکر کند.

برای مراقبه سوژه خاص لاز م نیست بلکه تمرکز ومهار کردن ذهن تنها لازم است

شما می توانید از زمان کوتاه شروع به مراقبه کنید وبه مرور انرا افزایش بدهید آن وقت لذت زندگی را حس خواهید کرد.

مدیتیشن ؟

ﻣﺪﯾﺘﯿﺸﻦ ﭼﯿﺴﺖ؟

ﻣﺪﯾﺘﯿﺸﻦ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ ﮐﺮﺩﻥ ﺫﻫﻦ ﺍﺳﺖ . ﺍﯾﻦ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﺪ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﯾﮏ ﺻﺪﺍ، ﻋﺒﺎﺭﺕ ﯾﺎ ﺩﻋﺎ، ﺷﺊ، ﺗﺼﻮﯾﺮ، ﺁﮔﺎﻫﯽ ﺍﺯ ﺧﻮﯾﺸﺘﻦ، ﻧﺤﻮﻩ ﺗﻨﻔﺲ، ﻓﺮﺍﺋﺾ ﺩﯾﻨﯽ ﻭ ...ﺻﻮﺭﺕ ﮔﯿﺮﺩ . ﻫﺪﻑ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﺍﺯ ﻟﺤﻈﻪﺣﺎﻝ، ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﺶ، ﻭ ﮐﺎﻫﺶ ﺍﺳﺘﺮﺱﺍﺳﺖ . ﻣﺪﯾﺘﯿﺸﻦ ﻣﻮﺟﺐ ﺍﺭﺗﻘﺎﯼ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻭ ﺭﺷﺪ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﻭ ﻣﻌﻨﻮﯼﻣﯽﺷﻮﺩ.

ﻫﺪﻑ ﺍﺯ ﻣﺪﯾﺘﯿﺸﻦ :

ﻣﺪﯾﺘﯿﺸﻦ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺮﺱ،ﺑﻪ ﺣﻔﻆ ﺳﻼﻣﺘﯽ ﻭ ﺑﻪ ﺑﻬﺒﻮﺩﯼ ﺑﯿﻤﺎﺭﺍﻥ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ. ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﺪﯾﺘﯿﺸﻦ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺮﺗﺐ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽ ﺩﻫﻨﺪ، ﻫﻢ ﮐﻤﺘﺮ ﺩﭼﺎﺭ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﻭ ﺍﻓﺴﺮﺩﮔﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﻫﻢ ﺷﺎﺩﻣﺎﻧﯽ ﻭ ﺭﺿﺎﯾﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺍﺯ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ . ﻣﺪﯾﺘﯿﺸﻦ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻋﻤﯿﻘﯽ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺗﻮﺍﺯﻥ ﻭ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﻓﮑﺮﯼ

ﺧﻮﺍﻫﯿﺪ ﮐﺮﺩ . ﺩﺳﺘﺎﻭﺭﺩ ﺍﯾﻦ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﻓﮑﺮﯼ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶﺑﺼﯿﺮﺕ، ﺍﺭﺗﻘﺎﯼ ﺍﻓﮑﺎﺭ، ﻭ ﺧﻮﻧﺴﺮﺩﯼ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﺍﺳﺖ . ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻭ ﭘﺬﯾﺮﺵ ﺑﻬﺘﺮ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﺩﮔﺮﮔﻮﻥ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ . ﻣﺪﯾﺘﯿﺸﻦ ﺑﺎ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺭﻫﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﺮﺱ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﮐﺎﻫﺶ ﻋﻼﺋﻢﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺑﯿﻤﺎﺭﯾﻬﺎ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ

یک کارگر کاری را در ۲۰ روز

یک کارگر کاری را در ۲۰ روز و کارگر دیگر همان کار را در ۳۰ روز انجام می دهد.اگر آن دو با هم کار کنند ،کار در چند روز تمام می شود؟

من برای حل این مسئله از دوست خوبم "زیگپ" کمک گرفتم و زیگپ حل مسئله را اینگونه برایم تشریح کرد:

برای حل این مسئله، ابتدا باید معادله‌ای برای سرعت کار کردن هر کارگر بسازیم. فرض کنید که سرعت کارگر اول را با X و سرعت کارگر دوم را با Y نشان دهیم.

با توجه به این که اولین کارگر کار را در 20 روز انجام می‌دهد، می‌توانیم بگوییم که سرعت کارگر اول برابر یک بیشتر از 1/20 (1/تعداد روز) است: X = 1/20

همچنین، با توجه به این که دومین کارگر کار را در 30 روز انجام می‌دهد، می‌توانیم بگوییم که سرعت کارگر دوم برابر یک بیشتر از 1/30 (1/تعداد روز) است: Y = 1/30

حالا با هم کار کردن هر دو کارگر، سرعت کلی کار از جمع سرعت هر دو کارگر به دست می‌آید:

سرعت کلی = X + Y = 1/20 + 1/30 = (3 + 2)/60 = 5/60 = 1/12

با توجه به این که سرعت کلی کار برابر 1/12 است، زمانی که هر دو کارگر باهم کار می‌کنند برابر 12 روز است. پس کار در 12 روز تمام خواهد شد.

شما دوستان عزیز با این مسئله چگونه کنار آمدید؟

لینک چند کتابخانه دیجیتال فارسی

به طور کلی، در ایران چندین کتابخانه آنلاین فارسی وجود دارد که به شما امکان دسترسی به کتاب‌ها و منابع فارسی را می‌دهند. در زیر، تعدای از کتابخانه‌های آنلاین فارسی را برای شما معرفی می کنم:

1. کتابخانه ملی ایران:

وبسایت رسمی کتابخانه ملی ایران (www.nlai.ir) امکان دسترسی به مجموعه‌های کتابخانه ملی را فراهم می‌کند. این کتابخانه منبع غنی از کتاب‌ها، مقالات و منابع دیگر در حوزه‌های مختلف است.

2. کتابخانه دیجیتال فارسی:

این کتابخانه (www.farsi-digitallibrary.ir) منابع فارسی را در قالب کتاب‌های الکترونیکی ارائه می‌دهد. می‌توانید به صورت رایگان کتاب‌ها را بخوانید یا در صورت تمایل، عضویت ورودی را خریداری کنید.

3. کتابخانه فرهنگستان علوم:

وبسایت کتابخانه فرهنگستان علوم (www.farhangestan-ensani.org) دسترسی به مجموعه کتاب‌ها و نشریات فرهنگستان علوم را فراهم می‌کند. این کتابخانه بیشتر در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی فعالیت می‌کند.

4. کتابخانه علمی دیجیتال:

این کتابخانه (www.sid.ir) به دسترسی به مجموعه‌های علمی و پژوهشی در حوزه‌های مختلف از جمله علوم پزشکی، مهندسی، کشاورزی و ... می‌پردازد.

5. کتابخانه دانشگاه‌ها:

بسیاری از دانشگاه‌ها در ایران کتابخانه‌های آنلاین خود را دارند که اعضای دانشگاه و عموم علاقه‌مندان می‌توانند به منابع آن دسترسی پیدا کنند. برخی از دانشگاه‌هایی که کتابخانه آنلاین فارسی دارند عبارتند از: دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه علوم پزشکی تهران.

این تنها چند نمونه از کتابخانه‌های آنلاین فارسی هستند و هنوز کتابخانه‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید از آنها برای دسترسی به منابع فارسی استفاده کنید.

کتابخانه دیجیتال فارسی (www.farsi-digitallibrary.ir) عضویت رایگانی را ارائه می‌دهد. با عضویت در این کتابخانه، شما می‌توانید به صورت رایگان کتاب‌ها را بخوانید و دسترسی به منابع فارسی را بدست آورید. عضویت در سایت این کتابخانه به شما امکان می‌دهد تا از قابلیت‌های مختلفی مانند جستجوی پیشرفته، نشانه‌گذاری صفحات، ذخیره کتاب‌ها در لیست خوانده‌شده‌ها، و نظردهی به کتاب‌ها بهره‌برداری کنید.

در کتابخانه دیجیتال فارسی معمولاً امکان دانلود کتاب‌ها به فرمت PDF وجود دارد. پس از عضویت و ورود به حساب کاربری خود، می‌توانید کتاب‌های مورد نظر را پیدا کنید و در صفحه کتاب، گزینه‌ی دانلود را برای دریافت کتاب به فرمت PDF انتخاب کنید. با این حال، لازم به ذکر است که برخی از کتاب‌ها ممکن است به دلایل مالکیتی یا مجوز دانلود به فرمت PDF در دسترس نباشند.

۱۲/شهریور/۱۴۰۲

سید حمید موسوی فرد

خرمشهر_ایران

دوستت دارم به ده زبان زنده دنیا

عربی: أنا أحبك (Ana uhibbuka)

انگلیسی: I love you

ژاپنی: 私はあなたを愛しています (Watashi wa anata o aishiteimasu)

هندی: मैं तुमसे प्यार करता/करती हूँ (Main tumse pyaar karta/karti hoon)

چینی: 我爱你 (Wǒ ài nǐ)

مالزی: Saya cinta padamu

ایتالیایی: Ti amo

هلندی: Ik hou van jou

آلمانی: Ich liebe dich

فرانسوی: Je t'aime

قانون نسبیت

قانون نسبیت یکی از مهم‌ترین قوانین در فیزیک است که توسط آلبرت اینشتین در قرن بیستم ارائه شد. این قانون دو بخش دارد: نسبیت عام و نسبیت ویژه.

نسبیت عام

(قانون نسبیت عام اینشتین) می‌گوید که قوانین فیزیک در هر سیستم مرجع غیر شتاب دار به یک شکل خاص بیان می‌شوند. به عبارت دیگر، قوانین فیزیک برای هر فردی که در یک سیستم مرجع غیر شتاب دار قرار دارد، به یک شکل خاص و یکسان نمایش داده می‌شوند. این قانون بر اساس اصل همگنی فیزیکی است که می‌گوید که قوانین فیزیک در هر نقطه و زمانی در کهکشان ما یکسان هستند.

نسبیت ویژه یا خاص

(قانون نسبیت ویژه اینشتین) بیان می‌کند که سرعت نور در هوا و در هر محیط دیگری ثابت است و برابر با حدود ۳۰۰٬۰۰۰ کیلومتر بر ثانیه است. این قانون می‌گوید که هیچ جسمی نمی‌تواند با سرعت نور یا بیشتر از آن حرکت کند. همچنین، قانون نسبیت ویژه مفهوم‌هایی مانند زمان و فضا را تغییر می‌دهد و می‌گوید که زمان و فضا نسبی هستند و به سرعت و تغییر سیستم مرجع بستگی دارند.

قانون نسبیت اینشتین تأثیر بسیار زیادی بر فیزیک مدرن داشته است و به عنوان یکی از اصول اساسی فیزیک مورد قبول قرار گرفته است. این قانون در موضوعاتی مانند نظریه نسبیت، فیزیک ذرات بنیادی، فیزیک هسته‌ای و فیزیک کیهان شناخته شده است.

ZIGAP

موریانه هایی که آسفالت می خوردند!

سید حمید موسوی فرد
خرمشهر_ایران

۱۰ دی سال ۱۴۰۱ بود که ماشین ها و تجهیزات آسفالت شهرداری خرمشهر به خیابانی که ما در آنجا ساکن بودیم یورش آوردند.
ماسه و مقدار آجری را که کنار دیوار ریخته بودیم را با لودر جمع کرده پرسیدند؛
کجا انتقال بدیم؟
من هم در حالی که سر از پا نمی شناختم محل تخلیه را با انگشت نشان دادم. کارگر ماشین قیر پاش در حالی که نازل توی دستش را به چپ و راست می چرخواند خیابان درب حیاط خانه ما و حتی دیوار سرامیکی "حسینیه حاج فاضل" را که روبروی خانه ما بود را به قیر اندود کرد. مسئول آسفالت آنقدر کلافه شده بود که حتی بعد از تمام شدن قیر‌،ماشین قیر پاش منتظر نماند و مقداری از خیابان را بدون زمینه قیر پاشی آسفالت ریخت و رفت.ابتدا سمت چپ خیابان و بعد سمت راست را آسفالت ریخته غلطک کردند.ما شانس آوردیم چون کوچه بعدی را فقط تا اول کوچه تا جایی که از خیابان منتهی به درب سنتاب قابل روئیت بود را آسفالت کرده و رفته بودند تا...بیایند.

آنهایی که خانه هایشان از خیابان "شهید شهاب خدمتکاری"چند متری عقبتر بود با مسئول آسفالت شهرداری حرف زدند و حتی حاضر به پرداخت مبلغی بابت حق الزحمه شدند تا بعد آسفالت خیابان که فاصله خط آسفالت تا درب خانه شان از آب باران جمع می شود را هم آسفالت کنند.اما آسفالت کم بود و وقت تا عید سال جدید تنگ...!
سال ۱۴۰۱ به پایان رسید مهمانان نوروزی و تازه واردها آمدند دیدند.ساکن شدند. گردش کردند. قایق سواری کردند.خرج کردند و شهر را با زباله هایی که به یادگار باقی گذاشته بودند گذاشتند و رفتند تا سال دیگر...
برج ۲ (اردیبهشت) سال ۱۴۰۲ سازمان آب با دم و دستگاه حفاری و کارگرانی که از گرمای تند آفتاب بهاری دنبال سایه خنک و چند استکان چای پررنگ می گشتند مثل موریانه کندند و شخم زدند و بعد از چند عملیات بریدن و لحیم کردن و گل آلود کردن آب لوله ها و بی آب کردن خانه ها بدون هشدار و اطلاع قبلی همان‌طور که آمده بودن گذاشتند و رفتند.
حالا من‌مانده بودم باماشینی که کمک فنرش شکسته و خیابانی که به دوماه آسفالت تیره خوش بین بود.
از الان تا فرا رسیدن سال ۱۴۰۳ و ورود راهیان نور و گردشگران به خرمشهر، دیگر نه خبری از تسطیح محل کنده کاری شده خیابان شهید شهاب خدمتکاری خواهد بود و نه خبری از آسفالت آن و نه...!؟

سید حمید موسوی فرد
خرمشهر_ایران
۷/اردیبهشت/۱۴۰۲
صبح روز جمعه. محوطه بارج

دیوار و سقف خانه من...

سید حمید موسوی فرد

خرمشهر_ایران

طلبکارانه نگاهم کرد و باناراحتی گفت:

"چرا دیگه هیشکی درباره خود ادبیات نمی نویسه؟درباره آزادی، درباره زندگی، درباره راحتی درباره اونچه که باید باشیم ولی نیستیم چرا هیشکی از عشق ممنوعه نمی نویسه؟چرا همه چی شده دستوری؟"

هوای آزاد رو استنشاق کرد و بعد از نگاهی به من که سرم‌پائین بود گفت:

"باورت میشه که الان چندین ساله که یه داستان درس و حسابی ادبی از نویسنده های ایرانی نخوندم؟...

و طوری که انگار جواب نگفته ام را جواب داده باشد گفت:

"همه اش چرت و پرت.!"

نگاه و فکر و حواسم به خودش و گفته هاش بود اما دستام گلدون کهنه ایی رو که زرد و رنگ و رو رفته بود و بوی نا می داد رو از خاک پوسیده پر می کردند.

خاک ها رو که دور و بر ساقه "گل لاله" شره می رفتن رو با انگشت فشار دادم و بدون نگاه کردن به اون دست سردم رو روسنگ مرمر سیاه گذاشتم و بعد از خواندن فاتحه ایی گفتم:

"این بنده خدا راست گفت،وقتی گفت:

"دیوار و سقف خانهٔ من همین‌هاست که می‌نویسم"

سید حمید موسوی فرد

خرمشهر_ایران

۲۲/فروردین/۱۴۰۲

صبح.محوطه بارج