فیلتر بنزین

وبلاگ : تعمیر و نگهداری از خودرو

فیلتر بنزین "پراید" مدل 131

این فیلتر بنابر شرایط جوی و نوع بنزین مصرفی ، هر شش ماه تا یکسال یکبار باید تعویض گردد.

فیلتر بنزین پراید مدل 131

داستان " شاپرکها در برابر باد می رقصند "

" شاپرکها در برابر باد می رقصند "

نمی دانم چرا دست از بعضی کارهایی که دیگر برایم عادت شده بود بر نمی داشتم .
اینکه در هرجا و مکان مطالب نوشتاری ام را از کیف یا جیب پیراهن بیرون آورده از کمترین فرصت برای خواندن استفاده می کردم .
 مثل همین الان که بر روی سکوی سنگی کنار شط  زیر درختانی که سایه خود را همانند چتر بر روی زمین گسترانده بودند نشسته ام .
داشتم سطرهای آخر پاراگراف ، ایمیلی را که توسط دوستی به " in box " فرستاده شده بود و اصطلاح نصیحت نامه را شامل می شد می خواندم .
 او نوشته بود : ....
سید جان ،  تو برو زندگی ات را بکن .
 دلت برای خودت بسوزد و آینده ات .
 دیگران سودش را می برند و تو غصه اش را می خوری !
خوش ندارم از من دلگیر شوی ،
و گر نه " خرمشهر " را کی داده کی گرفته  !
.....
یکی خم شده بود و با کنجکاوی نوشته های من را با دقت تمام و مو به مو می خواند .
فکر کردم خود درونم است که با من هم خوانی می کند .
 اما وقتی نفسهای گرمش را احساس کردم و موهای بلندش بر روی دیده گانم افتاد !
تازه متوجه حضورش شدم .
دختری با قد متوسط  ، حدودا سی و اندی سال که از ظاهرش جسارت و بی باکی نمایان بود .
در این اندیشه بودم که کیست ، یا چه نسبتی با من
دارد ، که این گونه به من چسبیده است ؟ مگر می شود چایی نخورده پسر خاله شده باشیم ؟
که او خود به زبان آمده و من از صراحت کلامش متوجه شدم  باید دانشجو باشد .
او فقط دو کلمه گفت : انرژی تان را هدر ندهید .
خرداد سالی یکبار است و از الان تا روز سوم خرداد هم وقت بسیار !
سپس راهش را گرفت و رفت .
من که مبهوت زیبایی و برق چشمانش شده بودم گفتم : اما سوم خردادی وجود ندارد .
ایستاد .
سر برگرداند .
 و شگفت زده از اعماق وجودش طوری آه کشید که نفسم بند آمد .
برای اینکه نفسی تازه کرده باشم ، گفتم : حماسه سوم خرداد را بار دیگر باید از نو ساخت .
باید با آن و خاطراتش زندگی کرد ، نفس کشید .
نویسنده :#سید_حمید_موسوی_فرد
#ایران_خرمشهر
15/مهر/95
06/October/2016

 داستان کوتاه : شاپرکها

رعایت مقررات در هنگام رانندگی

رعایت مقررات در هنگام رانندگی

بدترین نوع تصادف

                           

بدترین نوع تصادف که دور از جون مرگش صد در صده ...
پس اگه دیدی یه آدم دیونه پیدا شد ...
که رعایت حق تقدم رو نمی کنه
و گوشش اصلا به این حرفا بده کار نیست ...

با هاش گلاویز نشو ...
بهش راه بده که رد بشه که شاعر میگه ...
دیوونه سنگی تو چاه می ندازه که صدتا عاقل درش نمیارن ...
می دونم حق با خودته ... اما ...

جون من این بار از حق خودت بگذر ...
که خیر و صلاح تو ... گذشته ... فقط .. اگه گوش شنوا داشت !
بهش بگو .... : درسته که هر جون داری یه روزی میمیره !
اما تو مث اینکه برای مردن عجله داری ...!

فرض کن اینبار هم بهت راه  دادم ! ...
مطمئن باش که همه مث من نیستن
،

آدمای مث خودت هم زیاد پیدا میشن ...

که همیشه خدا عجله دارن وبدون توجه به رعایت حق تقدم ...
سبقت می گیرن که عاقبتش میشه تصادف شاخ به شاخ .

مکانیک از نوع خانمانه

مگه ما چه مونه تا یه چیز در موردمون  میشنوید انگشت به دهان میمونید ؟

ما  همه حریفیم ...

اینم یه نمونشه تازه این چیزی نیستش ...

تو وطنمون از این موارد زیاده ...

از ترس آبروشون چیزی در موردش نمی گن ... مردا رو میگم ...!! هه هه هه  ...

"فاطمه" اولین تعمیركار زن در سوریه به شمار می رود .

او توانایی و مهارت تعمیر بسیاری از خودروها را دارد .

تعمیركاری شغل رسمی وی به شمار می رود .

او در یكی از تعمیرگاه های مركز دمشق پایتخت سوریه فعالیت می كند .

خودش از كارش بسیار راضی است و به آن علاقه دارد.

او می گوید : از زمانی كه تعمیركار شده ام، وضعیت اجتماعی من تغییر كرده و اطرافیان به گونه ای دیگر به من می نگرند اما برای من اهمیت ندارد زیرا خودم از زندگی ام راضی هستم.

"فاطمه" می افزاید : من تحصیل نكرده ام. بی سوادی من به دلیل اوضاع معیشتی خانواده ام بود .

این شغل باعث شده كه از نظر بدنی هم در سلامتی بیشتری بسر ببرم زیرا چنین كاری برای من مانند ورزش و نرمش است.

اولین مکانیک زن در سوریه! + عکس

او در ادامه گفت : من تعمیركاری را از كودكی دوست داشتم زیرا پدرم هم تعمیركار بود .

از همان زمان هم آموختنش را آغاز كردم البته نه به شكل حرفه ای .

اما با گذشت زمان كم كم به این سمت كشیده شدم و اكنون به طور كامل بر كار مسلط هستم .

وی می افزاید :  پس از فوت پدرم، تعمیرگاه او را به ارث بردم و كارم را در همین جا ادامه دادم .

چند سال پیش هم با یكی از جوانان كه همكار بنده بود ازدواج كردم و ما اكنون زوج خوشبختی هستیم و هر دو با

هم در این تعمیرگاه كار می كنیم .

سیمرغ

 

شمع تولد نه...شمع ماشین

                        
امروز میخاییم در مورد شمع صحبت کنیم ! !
 ... تولد ... تولد مبارک ... بیا شمعا رو فوت کن که ...
چه خبرته بابا ... مگه هر شمعی رو باید فوت کرد ؟
این مطلب مربوط میشه به شمع ماشین نه تولد !
... مگه ماشینا  شمع تولد ندارن ؟
ای بابا من چی میگم تو چی میگی .....
البته این درس ی مقدار تخصصی هستش ...

شمع در سیستم جرقه وظیفه دارد امکان جهش جرقه برای احتراق مخلوط سوخت و هوا را در سیلندر از فاصله الکترودهای خود فراهم نماید.
برای این منظور باید در مقابل ولتاژ زیاد تولید شده در کوئل کاملا عایق بندی شده باشد .

شمعها باید از نظر اختلاف سطح زیاد ، خوب عایق بوده و دارای مقاومت مکانیکی (فشار کار سیلندر) و مقاومت در حرارت (حرارت درسیلندر) ، که حرارت احتراق تقریبا حدود 2000 درجه سانتیگراد و فشار آن حدود 40 اتمسفر است ، باشند .
یک موتورچهار زمانه که 4200 دور در دقیقه بزند ، 35 بار در هر ثانیه یک شمع جرقه می‌زند .

به علت این بار شدید الکترودهای شمع که در محوطه احتراق واقع شده‌اند ، تحت تاثیر این فشار و حرارت واقع می‌شوند و باید بتوانند تمامی عوامل ناشی از احتراق سیلندر را بخوبی تحمل نمایند .
ساختمان شمع

قسمتی  که در داخل سر سیلندر پیچ می‌شود ، پایه نامیده می‌شود .
در قسمت داخلی انتهای آن یک یا دو زائده فلزی تعبیه شده است ، که الکترود منفی نامیده می‌‌شود .
امروزه در اکثر موراد موتورهای سیستم اینچی نیز از شمعهایی با پیچ میلیمتری دنده ریز از نوع M14x1025 (قطر خارجی پیچ 14 میلی متر و گام دنده 1.25 استفاده می‌کنند) و در موتورهای دوزمانه برای بعضی موارد خاص ، شمعهایی با نوع 105×18 M نیز بکار می‌رود .
در موارد نادر نیز استعمال شمعهایی با پیچ M12X1.25 و SAE 7/8 به چشم می‌خورد.
میله مرکزی و الکترودها
میله مرکزی در وسط شمع قرار گرفته است که قسمت ابتدایی آن به وایری که از دلکو می‌آید ، بسته می‌شود و قسمت انتهایی آن تشکیل الکترود مثبت را می‌دهد .

این الکترود نسبت به جداره‌ها عایق الکتریکی گردیده و جنس آن از آلیاز بسیار پر مقاومت در برابر حرارت درست شده است که آلیاژی از نیکل ، منگنز و یا آلیاژ آهن کروم می‌باشد .

در عین حال قابلیت انتقال حرارت خوب دارند و الکترود منفی که روی پایه تعبیه شده ، کار اتصال را انجام می‌دهد.
فاصله الکترود شمع ، تأثیر مستقیم در کیفیت جرقه دارد.
بدین معنی که هر قدر فاصله الکترودها بیشتر باشد، زمان اثر جرقه بیشتر و ولتاژ تولید شده در کوئل نیز زیادتر است.

در نتیجه احتراق بهتر و کاملتر صورت می‌گیرد.
ولی باید توجه نمود که ولتاژ تولید شده در کوئل ممکن است به شدت به کوئل صدمه بزند و حتی آن را بسوزاند.
همچنین فاصله کم الکترود شمع ، ولتاژ لازم برای جرقه را در کوئل تقلیل می‌دهد و د رنتیجه احتراق کامل و مطلوب در سیلندر انجام نمی‌شود .
فاصله الکترودهای شمع در سیستم جرقه باطری دار معمولا 0.7 تا 0.9 میلی متر و در بعضی موارد حتی تا 1 میلی متر و در سیستم جرقه ماکنتی مانند موتورسیکلت 0.4 تا 0.5 میلی متر است که باید هر چند وقت یکبار این فاصله به کمک فیلتر تنظیم گردد.
عایق شمع

قسمت عایقی که در بین بدنه و میله مرکزی شمع قرار می‌گیرد ، قسمت حساس و اصلی شمع را تشکیل می‌دهد .
عایقهایی که در شمع بکار می‌رود ، معمولا از چینی یا سرامیک یا از جنس اکسیدهای مختلف آلومینیوم (پیرانیت – کروندیت) بتونه شده می‌باشد .
این عایقها می‌توانند از 7 تا 800 درجه سانتیگراد در مقابل حرارت عبور جریان مقاومت کنند ، در حالیکه در حرارت 1000 درجه سانتیگراد کم کم مقاومت خود را از دست می‌دهند .
در بعضی از شمعها قسمت چینی آن طوری ساخته شده است که می‌توان با باز نمودن یک مهره ضامن از روی پایه فلزی آن را بیرون آورد .
این نوع شمعها به نام شمعهای دوتکه معروف هستند.
شمع موتورهای دو زمانه

معمولا شمع در موتورهای دو زمانه تحت تاثیر بار بیشتری نسبت به موتورهای چهار زمانه واقع می‌شود.
زیرا اولا تعداد جرقه‌های موتور دو زمانه مخلوط بنزین و روغن است و از طرفی شمع فرصت کافی برای خنک شدن ندارد ، در نتیجه احتمال کثیف شدن و دوده گرفتن و سوختن الکترودهای آن بیشتر است .

بنابراین شمع موتورهای دو زمانه باید دارای مقاومت بیشتر در مقابل عوامل مختلف در محوطه احتراق باشد .
بدین جهت برای موتورهای دو زمانه شمعهای مخصوصی تهیه شده که خواص شمعهای همه کاره را دارند . شمعهای همه کاره
شمعهای همه کاره ارزش حرارتی خیلی زیاد ، مثلا از 175 تا 240 دارند .
به این علت حالات مختلف حرکت را بهتر تحمل می‌کنند .

این شمعها با ساختمان خاصی که دارند، در حرکت آرام هم به حرارت کافی برای خود پاک کنی می‌رسند و در بار زیاد هم حرارت را با اطمینان منتقل می‌کنند و از خودسوزی جلوگیری می‌نمایند.
به ادامه مطب برو ....

ادامه نوشته

ترموستات

 

نصب و بازید ترموستات

ترموستات دستگاهی یک بار مصرف و غیر قابل تعمیر می باشد

در موقع نصب باید علامت فلش
روی ان دقت شود

و اگر ترموستات در محدوده درجه حرارت مجاز تعیین شده باز و بسته نشود

و موتور خیلی داغ و یا سرد باشد باید فورا ان را تعویض کرد ...

                          
                              

بعضی ها بنابر عادتی که از تجربه با خودروهای قدیمی داشتن ،
تو فصل تابستون ترموستات ماشین رو باز می کنن .......

توجه داشته باشید که ، ترموستات برای ثابت نگه داشتن دمای موتور در شرایط دمای مختلف سال است ...... سرد یا گرم بودن بیش از حد آب موتور ، ضررهای زیادی به موتور می رسونه .....

بوستر

اگر موقع فشار دادن پدال ترمز احساس کردید پدال سفت شده ، ایراد از بوستر ترمز است .... بعد از خاموش کردن ماشین ، پدال ترمز را چند بار فشار دهید و آن را نگه دارید ، سپس خودرو را روشن کنید ، اگر پدال ترمز به سمت پایین حرکت نکرد ، مطمئن باشید بوستر ترمز معیوب است .

گرم کردن خودرو

برای گرم کردن خودرو در روزهای سرد سال ، از توقف طولانی ، به خصوص در محیط بسته خودداری کنید.... بعد از روشن کردن خودرو ، حدود ۳۰ ثانیه با دور موتور حدود ۲۰۰۰ حرکت کنید ..... حرکت خودرو ، موجب گرم شدن روغن داخل گیربکس نیز می شود .

داستان عبرت آموز

ساعت ۱۱ شب بود ، که برای پر کردن باک ماشین رفتم پمپ بنزین ...
فرداش قرار بود جهت انجام کاری از خرمشهر برم اهواز ...
بخاطر همین هم کل ماشین رو چک کردم ، و فقط مونده بود بنزین ...
باک رو که فول کنم ، آماده میزارم واسه فردا...
خوشبختانه جایگاه مرکزی خلوت بود و تونستم راحت بنزین بزنم ...
شانسی که اوردم این بود که بنزین سوپر گیرم اومد ...!
چون مخزن جایگاه تازه پر شده بود ................
تو مسیر بازگشت دیدم خانمی دبه به دست به ماشینهای عبوری اشاره می کنه ......
دو دل بودم که وایسم یا نه ؟!خانم ! اونم این وقت شب ! کمی مشکوک شدم !!!.......
با توکل به خدا چند متری بالاتر توقف کردم ........
رفتم طرف بنده خدا و پرسیدم : مشکلتون چیه ؟البته با توجه به گفته شاعر که .......
چو دانی و پرسی سوالت خطاست .......
بنده خدا قیافه ای خسته همراه با ترس و اضطراب داشت ......خوشبختانه ماشینتون توی یه منطقه نورانی و روشن ،خاموش شده .....گفت : هر چی استارت میزنم ،روشن نمیشه !..
فک کنم بنزین تموم کرده !....بنزین داشت ! نمی دونم چی شده ...!
گفتم بی زحمت اهرم در موتور رو بکشید ، باز شه ، تا چک ش کنم .....
با حالت ناراحت و عصبی گفت : نمی دونم چطور باز می شه !!
گفتم مشکلی نیست ... در کاپوت رو که باز کردم ، با تعجب دیدم شیلنگ بنزین از فیلتر جدا و همه بنزین باک خالی شده .....
شیلنگ رو سر جاش سوار کردم ،از ماشینم مقداری بنزین تو باک ریختم ، گفتم استارت بزن ......با اولین استارت ماشین روشن شد .....بنده خدا از خوشحالی بال در آورده بود ،
می گفت ، من فرشته نجاتشم ، بعد توضیح داد.....
ماشین که خاموش شد ، اومدم زنگ بزنم خونه دیدم گوشیم شارژ نداره ، ......
باور کنید نزدیک به دو ساعته سر خیابونم ، هیچ راننده ای حاضر به کمک نشد .....
فکر کنم خدا شما رو رسونده .... پول در آورد که بحساب پول بنزین رو بده ....
نگرفتم ....
بهش گفتم که شما بایس اطلاعات اولیه رو درباره ماشین داشته باشید و هیچوقت به کارکرد ماشین اعتماد نکنید ...........
نویسنده :

*** سید حمید موسوی فرد ***